ETS-2 gebruiken om begrotingsgaten te dichten

AMSTERDAM – Het kabinet wil de inkomsten van ETS-2 – een nieuwe Europese CO2-heffing voor onder meer autobrandstoffen – gebruiken om gaten in de rijksbegroting te dichten. Dat constateren ANWB, BOVAG, Natuur & Milieu, RAI Vereniging en VNA. Zij willen dit voorkomen en vragen de politiek dit geld te herinvesteren in schone mobiliteit.

In 2027 treedt ETS2 in werking, het nieuwe Europese emissiehandelssysteem voor de gebouwde omgeving en transport. Vanaf dan moeten ook brandstofleveranciers CO2-rechten kopen. Dit om de CO2-uitstoot van het wegvervoer terug te dringen. Door ETS-2 gaan automobilisten naar verwachting 11 – 13 cent extra betalen aan de pomp. Zo’n driekwart van de inkomsten gaat rechtstreeks de Nederlandse schatkist in. Het kabinet is van plan om hiermee de gaten in de begroting te dichten. Vanaf 2027 gaat het om 1 tot 1,5 miljard euro per jaar. Dat is echter tegen de bedoeling van deze ETS-2-regeling. Het geld moet gebruikt worden voor het stimuleren van schoon vervoer – zoals stimuleringsmaatregelen voor elektrische auto’s en het uitbreiden van goede laadinfrastructuur.

Gebruik inkomsten voor schoon vervoer

De ANWB, BOVAG, Natuur & Milieu, RAI Vereniging en de VNA maken zich hierover zorgen en roepen de politiek op om in actie te komen. “Het geld uit opbrengsten van deze CO2-heffing is niet bedoeld om de gaten in de begroting te dichten.  Het zou goed zijn als kabinet én de Tweede Kamer de handen ineenslaan en dit alsnog goed regelen: betaal verdere verduurzaming van mobiliteit van het geld dat daarvoor bedoeld is. En zorg dat mensen met een krappere beurs – die volop meebetalen aan deze heffing – ook mee kunnen doen. Dat begint met een debat over de besteding van de ETS-2-gelden in de Tweede Kamer.

Eén gedachte over “ETS-2 gebruiken om begrotingsgaten te dichten

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *