In 2023 blijft Indeed het favoriete jobboard van de Nederlandse beroepsbevolking, op de voet gevolgd door LinkedIn. Dat blijkt uit onderzoek van Intelligence Group. Runners-up zijn Nationale Vacaturebank en Monsterboard. Verrassende nieuwkomer in de toptien is: Werkzoeken.nl.
De ondergang van jobboards is regelmatig verkondigd, vooral door concurrerende wervingskanalen. Het eerste decennium van deze eeuw zag gouden jaren voor de vacaturesites. Inmiddels is het landschap behoorlijk veranderd, maar algemene vacaturesites blijven een belangrijke rol spelen, aangevuld door niche boards, die nog steeds behoorlijk hoge traffic-cijfers halen. Nog steeds komt ongeveer 50% van alle sollicitaties rechtstreeks van een niche of generieke vacaturesite. Geen enkele bron komt daar ook maar bij in de buurt. Rond de 2.500 jobboards blijven in Nederland aan de weg timmeren. En vorig jaar groeide de waarde van de wereldwijde online vacaturemarkt doodleuk met 16%, naar een totaal van ruim 36 miljard dollar.
Zowel TikTok, Facebook, Insta maar ook Google zijn belangrijke oriëntatiekanalen voor mensen die actief zoeken naar een baan, maar in deze analyse richten we ons primair op vacatures. Daarom blijft de toptien van favoriete jobboards een belangrijk signaal van de huidige stand van de Nederlandse arbeidsmarkt. Kijkend naar de actieve baanzoekers binnen de Nederlandse beroepsbevolking, dan blijken twee vacaturesites met kop en schouders in 2023 boven de rest uit te torenen: Indeed (60%) en LinkedIn (59%) genieten de voorkeur van de beroepsbevolking. Twee internationale giganten, die qua bereik de rest overschaduwen. Indeed zit 14 jaar in Nederland, en bereikt internationaal in 60 landen werkzoekenden.
Best of the rest zijn Nationalevacaturebank en Monsterboard. Aangevuld met nummer 5, Werk.nl en Jobbird is de topzes compleet. Verrassende nieuwkomer in 2023: Werkzoeken.nl.
Top 10 jobboards Marketing director Suzanne van der Cammen van Indeed is blij met de toppositie van Indeed. Gevraagd hoe ze de bovenhand houdt in de concurrentiestrijd met LinkedIn, antwoordt ze: “We doen niet iets met als doel per se anders te willen zijn, of de bovenhand te willen houden, zoals jij dat formuleert. We gaan uitvan wat belangrijk is voor onze doelgroepen en daarop willen we zo goed mogelijk anticiperen.”
Wat Indeed uniek maakt, volgens Van der Cammen, is het vermogen de behoeften van werkzoekenden en werkgevers met elkaar te matchen, ‘want wij beschikken over veel data met betrekking tot een breed scala aan banen, van vrachtwagenchauffeurs tot artsen, van banen in Nederland tot banen in de rest van de wereld.’ Die data geven inzicht in onder andere wat wel of niet tot een match leidt: ‘Wij zien wat er gebeurt van het moment dat een werkzoekende solliciteert of een werkgever een vacature plaatst, tot het moment dat er een match is. We zijn erop gefocust om met ons platform nog ‘dichter bij de kandidaat’ te komen in het proces, en het sollicitatieproces sneller, gemakkelijker en simpeler in te richten.’
LinkedIn en Indeed domineren. De andere sites zijn bijna allemaal niches geworden op hoger opgeleiden, werklozen, leraren, overheid, tijdelijk werk etc. De dynamiek die onder de toptwee plaatsvindt is derhalve zeer interessant. Zo komt Werkzoeken.nl de toptien binnen op de zevende plaats. Staat Werk.nl nog op de vijfde plaats, maar halveert de onderliggende populariteit bijna met de helft. Jobbird.com is nog de enige site van een Nederlandse uitzender die terugkomt en Meesterbaan blijft het goed doen als nichesite.
Geert-Jan Waasdorp, ceo van Intelligence Group, reageert: “In tegenstelling tot de landen om ons heen, heeft Werk.nl nauwelijks een rol van betekenis in het bij elkaar brengen van vraag en aanbod. Recruiters en werkgevers zijn ontevreden en werkzoekenden komen er alleen omdat het moet in verband met de uitkering. Werk.nl zou, net zoals in Frankrijk en andere landen, de Funda van de Nederlandse arbeidsmarkt moeten zijn. Daarvoor moeten ze opnieuw beginnen en alle legacy loslaten.”
Jong en snel aan de bak via de app
Een toptien die wel afwijkt van het algemene beeld, is die van jongeren onder dertig jaar, die actief op zoek zijn naar een baan. Hier duiken bijvoorbeeld Glassdoor en Youngones op. De laatste, die zich specifiek op een jonge doelgroep richt, duikt ook op bij de jobboards die populair zijn onder praktisch opgeleide mensen die actief zoeken naar een baan. Geen wonder, vertelt brandmanager Gertjan Gijsbers, ‘we weten de jonge doelgroep goed te bereiken, van Tiktok tot Instagram maar vooral via via, vrienden die onze naam in het weekend doorvertellen aan vrienden.’
Youngones is sterk in retail, horeca, logistiek en de evenementenbranche en mikt op freelancers die naar kleine opdrachten zoeken. ‘Jongeren willen iets opbouwen als freelancer, en de eerste ervaringen in het ondernemerschap doen ze bij ons op. Wij helpen ze daarbij door alles eromheen zo simpel mogelijk te houden. De app voor de jongeren is supersimpel en heel prettig, daarmee onderscheiden we ons.’