Getest: batterijtesten voor tweedehands elektrische auto’s

bAMSTERDAM – Getest: betrouwbare batterijtesten spelen een belangrijke rol in het bepalen van de restwaarde van elektrische auto’s en het versterken van het consumentenvertrouwen. Uit een gezamenlijk onderzoek van BOVAG en de Vereniging Elektrische Rijders (VER) blijkt dat de Aviloo-flashtest en de Moba-test het meest betrouwbare inzicht bieden in de batterijconditie van gebruikte EV’s.

Het aanbod van gebruikte elektrische auto’s groeit snel en elektrisch rijden wordt voor een steeds grotere groep mensen bereik- en betaalbaar. Toch kunnen consumenten twijfelen over de batterijconditie, of State of Health (SoH), van de batterij van een gebruikte EV. Een eenvoudige en betrouwbare batterijtest kan die onzekerheid wegnemen – niet alleen bij consumenten, maar ook bij autobedrijven. Getest geeft immers snel inzicht in de conditie van de batterij, veruit het duurste component van een elektrische auto. Daarnaast maakt een test een betere waardebepaling mogelijk en versterkt een positieve testscore de restwaarde van gebruikte elektrische auto’s, wat bijdraagt aan vertrouwen in de markt. 

Lees ook: Simon Loos test 50 tons elektrische Volvo FH als LZV

Onderzoeksopzet

Het onderzoek, waarin 5 verschillende testsystemen meerdere keren onder de loep zijn genomen, omvatte 185 kwalitatieve en kwantitatieve testrondes, uitgevoerd op 24 verschillende automerken en -modellen. Samen vertegenwoordigen deze voertuigen 83,2% van alle elektrische auto’s in Nederland van 4 tot 8 jaar oud. Bij 6,5 procent van de geteste voertuigen was gedurende de levensduur een vervangende HV-batterij geplaatst. De in dit onderzoek behandelde testmethodes zijn overigens enkel uit te voeren door autobedrijven, en niet bedoeld voor particulier gebruik. Wel kunnen particulieren die meer willen weten over de batterijconditie van een potentiële elektrische occasion een dergelijke test opvragen bij het autobedrijf in kwestie.

Ondanks enkele beperkingen in de beschikbaarheid van bepaalde aanbieders, biedt het onderzoek belangrijke inzichten. Voor de Aviloo Flashtest en de Moba-test is voldoende data verzameld om een gefundeerde conclusie te trekken.

Getest: Aviloo en Moba scoren het hoogst

De resultaten tonen aan dat de Aviloo Flashtest en de Moba-test uitstekende alternatieven zijn voor fabrikanttesten, die vaak duurder, gecompliceerder en ontoegankelijker zijn om uit te voeren. De uitkomsten van deze testen komen sterk overeen met die van de fabrikant, waardoor ze een betrouwbare indicatie geven van de batterijconditie. Beide testen blinken uit in snelheid en betrouwbaarheid.

De Bosch-test biedt een redelijk beeld, maar mist de consistentie van de Aviloo- en Moba-testen. Voor de testen van Mahle en Hella-Gutmann is de beschikbare data te beperkt om een volledige beoordeling te geven.

Meer inzicht en vertrouwen in gebruikte elektrische auto’s

Bijvangst van het onderzoek was dat bleek dat alle 185 gebruikte elektrische auto’s, allemaal 4 tot 8 jaar oud en met een respectabele kilometerstand, een batterijconditie van 85% of hoger bleken te hebben. Dat geeft aan dat de batterijen van elektrische auto’s over tijd opvallend goed blijven presteren.

Het onderzoek bevestigt dat de Aviloo Flashtest en de Moba-test snelle, betrouwbare en praktisch toepasbare alternatieven zijn voor fabrikanttesten. Consumenten hebben na het uitvoeren van zo’n test meer inzicht en zekerheid over de auto die ze kopen, terwijl autobedrijven een krachtig hulpmiddel in handen hebben om voertuigen eerlijk en transparant te waarderen. 

Bovendien laten de resultaten zien dat de technologie voor onafhankelijke batterijtesten zich snel ontwikkelt. Dit versterkt het vertrouwen in de markt voor gebruikte elektrische voertuigen, wat de adoptie verder kan stimuleren. Voor situaties waarin fabrieksgaranties een rol spelen, adviseren BOVAG en VER echter altijd een officiële fabrikanttest als leidend document.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *