AMSTERDAM – Eén op de drie industriële bedrijven kampt regelmatig met netwerkproblemen. Maar liefst 45% van de bedrijven ervaart deze problemen meerdere keren per maand, terwijl slechts 12% aangeeft hier één keer per jaar of minder mee te maken te hebben. Dit zijn zorgwekkende bevindingen uit het rapport van Kaspersky, waarin de uitdagingen op het gebied van netwerk- en informatiebeveiliging voor geografisch verspreide bedrijven worden belicht.
Industriële bedrijven opereren vaak met infrastructuren die geografisch verspreid zijn, zoals fabrieken, filialen en andere essentiële faciliteiten op diverse locaties. Deze spreiding brengt diverse uitdagingen met zich mee, waaronder logistieke complicaties, communicatiebarrières, problemen bij het coördineren van activiteiten, het waarborgen van consistente kwaliteitsnormen, en naleving van lokale regelgeving.
Naast deze organisatorische uitdagingen hebben industriële bedrijven met meerdere vestigingen regelmatig te maken met problemen op het gebied van IT-infrastructuur en informatiebeveiliging. Uit het Kaspersky-rapport ‘Managing Geographically Distributed Businesses: Challenges and Solutions’ blijkt dat 49% van de productiebedrijven het effectief detecteren en oplossen van cybersecurityincidenten als de grootste uitdaging ziet. Ook het monitoren van de implementatie van beveiligingsmaatregelen (46%) en het opstellen van een samenhangend beveiligingsbeleid (42%) werden genoemd als belangrijke knelpunten
Daarnaast meldde bijna 30% van de respondenten regelmatig netwerkproblemen, zoals storingen, slechte prestaties van applicaties en onvoldoende verbindingscapaciteit te ervaren. Van deze groep ervaarde 38% dergelijke problemen één tot drie keer per maand, terwijl 28% hier een paar keer per maand mee te maken had en 7% zelfs wekelijks.
Wat betreft de herstelduur na een netwerkstoring, gaf de meerderheid van de respondenten (74%) aan dat ze doorgaans 1 tot 5 uur nodig hadden om het netwerk te herstellen. 15% van de bedrijven wist storingen binnen een uur op te lossen, terwijl 10% meldde dat dit tot een volledige werkdag kon duren. Dergelijke downtime leidt tot aanzienlijke financiële en reputatieschade, met kosten die kunnen oplopen tot duizenden dollars per minuut. Het is daarom cruciaal om netwerkonderbrekingen te voorkomen en snel te herstellen.
“Netwerkproblemen in industriële bedrijven leiden vaak tot vertragingen, productiviteitsdalingen, financiële verliezen en reputatieschade,” zegt Maxim Kaminsky, Business Development Manager (Secure Access Service Edge) bij Kaspersky. “Wanneer het netwerk uitvalt, raken communicatie en bedrijfsprocessen verstoord en verliezen werknemers toegang tot essentiële informatie, wat zowel deproductiviteit en als het klantvertrouwen schaadt. Bedrijven moeten daarom maatregelen nemen om hun activiteiten te beschermen en de bedrijfscontinuïteit te waarborgen. Door de oorzaken van netwerkproblemen te begrijpen en strategisch in te grijpen, kunnen deze uitdagingen worden aangepakt en alle processen veilig worden gesteld.“
183o3a