‘Minister Bruins moet pijlen richten op innoveren van het onderwijs’

AMSTERDAM – Na weken onderhandelen tussen het kabinet en de oppositie blijft het merendeel van de bezuinigingen op onderwijs overeind. Hierdoor komen met name onderwijsvernieuwing en -innovatie onder druk te staan. Voor toekomstbestendig onderwijs dat bijdraagt aan de versnelling van maatschappelijke transities is echter een heldere langetermijnvisie vanuit het Rijk nodig.

Ricardo Copier van de Goldschmeding Foundation zegt hierover: “De opgaven in de economie zijn fors: die moet verduurzamen en bijdragen aan brede welvaart. Dat vraagt om divers business- en economieonderwijs dat de economie vanuit verschillende kanten belicht: financieel, ecologisch én sociaal. Dat ontstaat door samenwerkingen binnen de sector, vernieuwing van de onderwijsinhoud en verbinding met de samenleving en bedrijven. Zo hebben de faculteiten economie en bedrijfskunde van de universiteiten een gezamenlijke agenda om hun maatschappelijke impact te versterken en verbinding te leggen met het bedrijfsleven en de politiek.

Innovatie onder druk 

Juist die activiteiten staan door de bezuinigingen nu onder druk. Innovatieprogramma’s zijn het eerste kind van de rekening als organisaties moeten krimpen. Het ministerie van OCW zou ondanks de bezuinigingen innovatie het speerpunt moeten maken van haar onderwijsvisie. Dat geeft de sector houvast om te kunnen werken aan langetermijnplannen.

Nederland op achterstand

Blijft dit uit,’ zegt Copier, “dan zullen onderwijsorganisaties zich steeds meer naar binnen richten, terwijl vernieuwing en innovatie juist tot stand komen door samenwerking en verbinding met de samenleving. Door de bezuinigingen in de huidige begroting dreigt Nederland internationaal achterop te raken op het gebied van brede welvaart.”

Geef een reactie