‘Netbeheerders en minister Jetten willen laadpalen ‘pauzeren’ om stroomuitval tegen te gaan. Met name op piekmomenten, tussen 4 uur ’s middags en 8 uur ’s avonds,’ dat zegt Paul Bouwmeester van Athlon Car Lease
Volgens Bouwmeester gaat een transitie nooit zonder schokken, zo ook niet de energietransitie. ‘Toegegeven, pauzeren klinkt vriendelijker dan ‘uitzetten’, maar de praktijk zal niet veel anders zijn. En hoewel het soms niet kunnen laden in het begin van de avond niet voor enorme praktische problemen hoeft te leiden voor EV-rijders (meestal hoeft de auto pas de volgende dag weer volgeladen te zijn en is er ’s nachts nog tijd genoeg), klinkt het niet ‘slim’. ‘
Interessanter is het om in te zetten op écht slim laden.
Bouwmeester ziet liever dat netbeheerders en overheden investeren om samen met de markt incentives te bieden om de auto te laden op het juiste moment en ontmoedigen om te laden op de piekmomenten (hoog tarief), zowel thuis als op straat. Met slimme laadapps van de pasleverancier kunnen EV-rijders dan zorgeloos rijden én een bijdrage leveren aan een betere stroombalans.
Hoe dan?
‘Wij geloven en zetten vol in op groene energie. Doel is dat elektrische auto’s op het piekmoment eerst stroom gaan terugleveren aan het net (als een thuisbatterij dus) en dan pas opladen. De eerste auto’s zijn al klaar voor deze techniek, nu de rest van het systeem. Zeg nou eerlijk, dat klinkt toch slimmer dan ‘pauzeren’?‘ aldus Bouwmeester
Bouwmeester besluit door te stellen dat dit ook zeker niet onbelangrijk is. ‘Hiermee krijgen we met elkaar meer sturing op groen laden en dus geen grijze energie meer. Want overdag laden we onze auto buiten de piekmomenten met zonne-energie op en bij thuiskomst gebruiken we deze energie uit de auto om terug te leveren aan het net. Hierop koken we dan en doen de was, om in de nacht de auto weer vol te laden met windenergie. Win-win dus.’