De tarieven die leveranciers rekenen voor nieuwe klanten dalen en er zijn flinke verschillen tussen leveranciers. Dat blijkt uit de Monitor Consumentenmarkt Energie van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Consumenten die op zoek zijn naar een goedkoper contract voor elektriciteit en/of gas kunnen dit meestal niet goed vinden.
De ACM vindt dat leveranciers transparanter moeten zijn over de tarieven die ze bij nieuwe klanten in rekening brengen. Bijvoorbeeld door alle tarieven op hun website te publiceren en bijvoorbeeld het meest aantrekkelijke tarief een prominente plaats te geven. Om de prijsontwikkeling en de verschillen in het aanbod inzichtelijk te maken publiceert de ACM voortaan 1 keer per maand een Monitor Consumentenmarkt Energie. Ook is de ACM onderzoek gestart bij de drie grootste energieleveranciers (Eneco, Essent en Vattenfall) om te controleren of de tarieven van deze bedrijven niet onredelijk zijn.
Martijn Snoep, bestuursvoorzitter van de ACM: “Uit onze monitor blijkt dat er grote verschillen zijn en dat er weer iets te kiezen is voor consumenten. Niet alle leveranciers doen moeite om klanten te werven en het aanbod is lastig met elkaar te vergelijken. Leveranciers moeten transparant zijn over hun tarieven en zorgen dat hun aanbod goed te vinden is.”
Monitor Consumentenmarkt Energie
Uit de Monitor Consumentenmarkt Energie blijkt dat er een verschil is van vele honderden euro’s per jaar voor een gemiddeld gezin op zoek naar een nieuw energiecontract. Vaste contracten worden nauwelijks aangeboden. Uit de monitor blijkt ook dat er vaak ook grote verschillen zijn tussen verschillende contracten bij dezelfde leverancier. Modelcontracten – de standaardcontracten die altijd voor alle consumenten beschikbaar moeten zijn en waarmee leveranciers onderling dus gemakkelijk te vergelijken zouden moeten zijn – zijn doorgaans het duurst.
In de Monitor Consumentenmarkt Energie kun je voor verschillende gebruiksprofielen (op basis van woningtype en aantal bewoners) nagaan wat de tariefverschillen tussen leveranciers voor nieuwe klanten waren op 1 februari. Hierbij kun je kiezen om wel of geen rekening te houden met het prijsplafond. De energiemonitor geeft inzicht in de verschillen tussen tarieven en laat zien welke leverancier op 1 februari voor een bepaald verbruiksprofiel het laagste tarief had. De tarieven in de monitor worden 1x per maand aangepast, voor het actuele tarief moeten consumenten dus nog steeds op de website van leveranciers kijken of op een prijsvergelijkingssite als de bedrijven daar weer hun tarieven gaan tonen. De ACM zal de komende maanden meer informatie over de energiemarkt aan de monitor toevoegen.
Tarieventoezicht
De ACM heeft het toezicht op de tarieven geïntensiveerd. Om na de invoering van het prijsplafond te kunnen beoordelen of de tarieven van energieleveranciers niet onredelijk zijn, is de ACM onderzoek gestart bij Eneco, Essent en Vattenfall. De ACM bekijkt hoe de tarieven van deze leveranciers worden vastgesteld en hoe de bedrijven de kosten die zij maken toerekenen aan hun verschillende tarieven. De ACM kiest er voor deze 3 leveranciers onder de loep te nemen omdat meer dan de helft van alle huishoudens een energiecontract bij 1 van deze bedrijven heeft. De ACM zal bij publicatie van de volgende monitor op 1 maart 2023 meer informatie kunnen geven over dit onderzoek. Als zou blijken dat bepaalde tarieven onredelijk zijn, neemt de ACM maatregelen.
Monitor groothandelsprijzen en leveringszekerheid gas
De ACM publiceert vanaf 1 februari ook een wekelijkse monitor groothandelsprijzen en leveringszekerheid gas. Deze monitor bevat informatie over de vulling van de gasopslagen, de levering van vloeibaar gas (LNG) en prijsontwikkelingen op de groothandelsmarkt.