In 2022 kwamen in Nederland 745 mensen in het verkeer om het leven, volgens Willybert Oor, de nieuwe landelijke projectleider Infrastructuur bij de politie een dramatisch aantal. ‘Elk slachtoffer is er 1 teveel’ volgens Oor, ‘als iedereen zich nu eens keurig aan de verkeersregels zou gaan houden dan zou het aantal dodelijke slachtoffers veel lager zijn, om over de tienduizenden gewonden maar niet te spreken.‘
Lees ook: ‘Betere aanpak verkeersmisdadigers voorkomt recidive’
Nieuwe aanpak huftergedrag
Tegen de Telegraaf zegt Oor: “Huftergedrag, afleiding, onder invloed van drank en drugs rijden, door rood rijden en snelheid. Dat zijn belangrijke doodsoorzaken in het verkeer. We controleren daar fors op en blijven dat intensief doen. Nu weet iedereen dat de politie veel taken op zijn bordje heeft, dus we zullen het op een intelligente manier gaan doen, waarmee de pakkans het hoogst is. Denk aan de toename van elektronisch verkeerstoezicht, zoals (flex)radars en apparatuur die ziet of je een mobieltje vasthoudt onder het rijden, in combinatie met gerichte controles bij bijvoorbeeld festivals en sportevenementen.”
Lees ook: 16-jarige joyrider opgepakt na levensgevaarlijke rit in Gilze
Speciale rollerbank voor e-bikes
Ook de e-bike komt volgens Oor aan de beurt, de politie heeft speciale rollerbanken aangeschaft om de snelheid van een e-bike te kunnen meten. Veel e-bikes, en vooral fatbikes worden opgevoerd en halen soms wel snelheden van boven de 65 km/u. Eerder liet de politie al weten dat zij voorstander zijn van een leeftijdgrens van 16 jaar waarop iemand een e-bike mag rijden. Maar ook wijst Oor naar de wegbeheerders, die moeten eens gaan kijken of de huidige fietspaden nog wel geschikt zijn voor het huidig verkeer dat gebruikmaakt van het fietspad en niet verbreed moeten worden.
Foto: Politie