Duitsland vreest de doelstellingen rondom elektrisch rijden niet te gaan halen, omdat het subsidiepotje voor premies niet gebruikt mag worden van het constitutionele hof. Ook voor Nederland geldt dat de fiscale voordelen voor elektrisch rijden worden afgebouwd, maar toch hoeven we hier niet te vrezen voor een stagnatie van de groei van elektrische auto’s. Als de overheid duidelijkheid geeft over invoering van wegenbelasting voor elektrische auto’s en de leasemaatschappijen bedrijven en consumenten een goed inzicht in de totale kosten geven dan is er alle kans voor groei.
Leasemaatschappijen hebben als geen ander de mogelijkheid om alle kosten inzichtelijk te maken en te vertalen naar een maandprijs: afschrijving, onderhoud, verzekering, laden of tanken. Met dit inzicht kunnen bedrijven én consumenten een goede afweging maken voor hun keuze in een andere auto. En dit is het moment om dat inzicht aan consumenten die een andere auto zoeken te geven.
Nederlandse subsidies als fiscale bijtelling en wegenbelasting voor elektrische auto’s zijn en worden teruggeschroefd. Ondanks dat is elektrisch rijden voordeliger. Dat zien nu al veel bedrijven in hun totale autokosten. Én dat bovenop de milieuvoordelen. Er komt een golf aan elektrische occasions aan die zeer aantrekkelijk zijn wanneer je naar het totale kostenplaatje kijkt. En dat is goed nieuws, want zo krijgen de elektrische auto’s én de subsidies uit het verleden een tweede leven in Nederland!