De discussie over bazen die hun werknemers mailen en bellen buiten werktijd, is weer opgelaaid. Nadat in Australië een wet die boetes oplegt aan werkgevers die hun werknemers buiten werktijden storen, stellen vakbonden dat hier in Nederland ook wetgeving voor nodig is.
Charlotte Van Asseldonk: “Hoewel zo’n wet gunstig lijkt voor werknemers, is de kans groot dat het tot betutteling leidt. Elke eigen verantwoordelijkheid over het stellen van grenzen en pakken van eigen regie door de medewerker wordt weg gemanaged.”
Het past in deze tijd dat werknemers meer zeggenschap hebben over hun eigen werkplek en werktijden. De een wil ‘s morgens sporten en werkt dan langer door, de ander wil juist vroeg beginnen en op tijd stoppen. Zowel de leiders als de medewerkers hebben hierin dus een verantwoordelijkheid.
“Natuurlijk is het wel goed dat leiders zich bewust zijn van het effect van de mailtjes of appjes die ze buiten werktijd versturen. Werknemers kunnen de druk voelen om gelijk te reageren. Leiders doen er daarom goed aan hun gedrag aan te passen. Bijvoorbeeld door het mailtje wel ’s avonds te maken, maar pas de volgende ochtend te versturen. “
Anderzijds mag je van professionele medewerkers verwachten dat ze leren om grenzen aan te geven. Dat ze zelf bepalen om de laptop dicht te laten en niet te reageren. Leiders moeten stimuleren dat medewerkers zelf zulke afwegingen maken.
Een beetje wrijving op dat vlak is niet verkeerd. Zolang er maar niet de onuitgesproken verwachting leeft dat medewerkers altijd, op elk moment van de dag, reageren. Leer ze liever om daar zelf de regie in te nemen. Het is belangrijk om het hier in organisaties met elkaar over te hebben, afspraken over te maken en verwachtingen over en weer met elkaar te bespreken. Duidelijkheid op dit vlak is essentieel en werkt beter dan eenzijdige strakke huishoudelijke reglementen of wetten.