Detailhandel geraakt door voorzichtige consument en kosten

De detailhandel heeft het moeilijk door toenemende kosten en veranderend consumentengedrag. Deze druk heeft een aanzienlijke impact op de sector. ‘Zo hebben zowel grote winkelketens als kleinere ondernemingen moeite om financieel het hoofd boven water te houden,’ zegt ING sector specialist Dirk Mulder

Detailhandel kampt met lagere omzetten

Consumenten passen hun bestedingspatroon aan vanwege oplopende prijzen en zijn voorzichtiger geworden bij het doen van aankopen. Mulder: ‘Deze terughoudendheid leidt tot lagere omzetten voor winkeliers, die zich vervolgens gedwongen zien om klanten met creatieve strategieën aan te trekken en te behouden. Bijvoorbeeld door in te spelen op een unieke en aangename winkelervaring, het combineren van fysiek en online shoppen of productpromotie en klantinteractie via sociale media.’

Lees ook: Vastelastenbond: ‘Consumenten lopen onnodig risico met variabel energiecontract’

Afgezien van terughoudendheid bij de consument is er ook sprake van stijgende kosten. Zo zet de inflatiedruk op de kosten van inkoop, personeel, huur en energie. Ondernemers zien zich geconfronteerd met een uitdagend evenwicht tussen het handhaven van concurrerende prijzen en het dekken van hun gestegen uitgaven. Dit heeft invloed op de winstmarges die ook al door de verminderde omzet worden beïnvloed.’

Volgens Mulder is een zorgwekkend neveneffect van deze ontwikkelingen het dalende rendement van bedrijven. ‘De druk op de winstmarges maakt het bijvoorbeeld moeilijker om aan financiële verplichtingen als belastingen te voldoen. Er zijn veel bedrijven die moeite hebben om hun belastingschulden opgebouwd tijdens corona terug te betalen. Dit kan leiden tot verhoogde financiële stress en in sommige gevallen zelfs tot faillissementen.’

Om hier het hoofd aan te bieden zullen bedrijven naast kostenbeheersing ook moeten kijken naar het ontwikkelen van nieuwe bedrijfsmodellen. Bijvoorbeeld door in te spelen op duurzaamheid of aan de hand van klantgegevens persoonlijke aanbiedingen en/of aanbevelingen met klanten te delen. Het zal de komende periode veerkracht van ondernemers vragen om mee te kunnen bewegen met de dynamiek van de sector.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *