DHL investeert meer dan 100 miljoen euro in e-commerce onder naam DHL eCommerce

DHL komt met een nieuwe investeringsronde in e-commerce van meer dan 100 miljoen euro met de bouw van een sorteerhub in Zwolle, de aanschaf van 500 elektrische bestelbussen en de verdere uitrol van pakketautomaten; initiatieven die voortaan plaatsvinden onder de naam DHL eCommerce.

DHL bouwt een nieuwe nationale sorteerhub voor Noord-Nederland in Zwolle; de vijfde van DHL in zijn soort in Nederland van waaruit de 130 lastmile CityHubs rechtstreeks worden beleverd. Daarnaast heeft DHL nog eens 12 regionale sorteercentra.

DHL eCommerce

  • Investering 60 miljoen; inclusief volautomatische sorteerinstallatie
  • Start bouw nog dit jaar, gereed in tweede helft 2025
  • 21.000 m2 sorteerloods en 1.300 m2 kantoorruimte  op bedrijventerrein Hessenpoort in Zwolle
  • Capaciteit van 200.000 pakketten per dag
  • Energieneutraal, BREEAM excellent duurzaamheidsnorm, gasloos
  • 300 medewerkers; aparte parkeergarage
  • Bestaande vestiging op Hessenpoort wordt geïntegreerd
  • Bestaande vestiging op Hessenpoort wordt geïntegreerd

De investering komt bovenop het lopende programma waarbij 27 nieuwe CityHubs worden gebouwd, waarvan er inmiddels 11 staan en er de komende twee jaar nog 16 bij komen.

  • De afgelopen periode zag DHL zijn volumes verder substantieel groeien.
  • De ontwikkelingen hebben geresulteerd in een marktaandeel in consumentenbelevering van 40%.
  • De nieuwe investeringen onderstrepen het vertrouwen van DHL dat groei in e-commerce in de volle breedte zal doorzetten.
  • DHL breidt zijn vloot uit met 500 elektrische bestelbussen; daarmee is 65% van de vloot geëlektrificeerd en bevestigt DHL zijn ambitie in het verduurzamen van de last mile.
  • DHL is zijn netwerk van pakketautomaten snel aan het uitbreiden; het heeft daarvoor de noodzakelijke schaalgrootte in aantallen zendingen. DHL ziet steeds meer webshops en consumenten deze optie gebruiken.
  • In lijn met deze ontwikkeling verandert DHL de naam van zijn pakketdivisie van ‘DHL Parcel’ naar ‘DHL eCommerce’.

Wouter van Benten, CEO DHL eCommerce: ”Met de naamswijziging onderstrepen we onze positie en verdere ambities in de groeiende e-commerce markt in Nederland. De afgelopen jaren hebben we gebouwd aan een landelijk netwerk van centrale en regionale sorteerhubs met het fijnmazige netwerk van 130 CityHubs, en 4200 ServicePoints en Pakketautomaten. Naast deze investeringen, die over de afgelopen jaren de 500 miljoen euro zijn gepasseerd, worden de processen continu verder gedigitaliseerd door een ontwikkelteam van 200 specialisten in Utrecht.

Geef een reactie

Ontdek meer van NL Actueel 24

Abonneer je nu om meer te lezen en toegang te krijgen tot het volledige archief.

Lees verder