Het aantal volledige elektrische personenauto’s (EV’s) in Nederland is deze maand de grens van 500.000 gepasseerd. Dat signaleert BOVAG op basis van cijfers van RDC. Dit is een belangrijke mijlpaal richting het behalen van de klimaatdoelen. Volgens de huidige prognoses van het Planbureau voor de Leefomgeving zal het EV-wagenpark de komende jaren nog verdrievoudigen, tot zo’n 1,5 miljoen volledig elektrische personenauto’s in 2030.
Tweedehands markt
Ook de tweedehandsmarkt voor EV’s groeit snel. Het afgelopen jaar werden er ruim 21% meer gebruikte EV’s verkocht, 60.628 in totaal. Een gezonde tweedehands EV-markt vergroot de toegankelijkheid van een EV voor een breder publiek. Een positieve ontwikkeling, aangezien het belangrijk is om iedereen mee te krijgen in de transitie naar duurzame mobiliteit. Han ten Broeke, algemeen voorzitter BOVAG, reageert: “In dat verband is het jammer dat de formerende partijen ervoor lijken te kiezen om de EV-aanschafsubsidie op gebruikte auto’s voor particulieren al per 2025 te schrappen.”
Hoofdlijnenakkoord
Het goede nieuws is dat het nieuwe hoofdlijnenakkoord wel stelt dat ‘de aanschaf van EV’s ondersteund blijft worden’. Dit is immers van belang om de klimaatdoelen te halen. Ten Broeke: “Het is bemoedigend om te zien dat de coalitie de noodzaak van steun erkent, maar we zijn benieuwd naar de verdere uitwerking hiervan en denken graag mee.”
MRB-gewichtscorrectie
Eveneens goed nieuws is dat de nieuwe coalitie heeft aangekondigd dat vanaf 2026 de motorrijtuigenbelasting (MRB) een gewichtscorrectie zal bevatten voor elektrische voertuigen. BOVAG pleit hier al geruime tijd voor. Ten Broeke: “Deze gewichtscorrectie zorgt ervoor dat elektrische auto’s enerzijds een faire bijdrage leveren aan de autobelastingen, maar anderzijds niet duurder worden dan vergelijkbare auto’s met een verbrandingsmotor en zich zo uit de markt zouden prijzen.”
Iets vergelijkbaars zou moeten gebeuren voor plug-in hybrides, een schoon alternatief voor automobilisten die de overstap naar volledig elektrisch nog niet willen of kunnen maken. Uit berekeningen van BOVAG blijkt dat een gewichtscorrectie van 200 kg voldoende is om ervoor te zorgen dat ook plug-in hybrides niet méér moeten gaan betalen dan vergelijkbare benzineauto’s. De elektrische actieradius van PHEV’s neemt steeds verder toe, en daarmee het CO2 besparingspotentieel.
Noodzaak stimulering
Ten Broeke waarschuwt: “Als we de overstap naar elektrisch nu niet blijven stimuleren zal de overheid op een later moment extra en verregaande maatregelen moeten nemen om de afgesproken klimaatdoelen alsnog te halen. En die maatregelen hebben de nodige ongewenste impact hebben op de automobilist en de markt, waarbij je kunt denken aan hogere belastingtarieven en verdere snelheidsbeperkingen. Dat kunnen we nu nog voorkomen.”