In 2025 vervallen de subsidies voor elektrische auto’s. Maar nu de lagere bijtelling voor de EV blijft, net als een korting op de motorrijtuigenbelasting en de prijs per gereden kilometer daalt, blijft elektrisch rijden in alle opzichten de aantrekkelijke keuze. Daar komt natuurlijk ook nog de schonere lucht bij, wat los van het beleid een belangrijk argument blijft om de overstap van fossiel naar elektrisch te maken.
‘Het vervallen van de subsidies is afgesproken in het klimaatakkoord en komt niet, zoals vaak wordt beweerd, uit de koker van het nieuwe kabinet. Bij het maken van het klimaatakkoord rekende men erop dat elektrische auto’s rond 2025 voldoende onderdeel zouden zijn van het standaard aanbod, met veel goedkope modellen. Subsidie zou dan niet meer nodig zijn,’ zegt Nancy Kabalt-Groot van Windkracht5
Er volgens Kabalt-Groot inderdaad een enorme stijging van het aanbod. Zo telt het jaarboek met elektrische auto’s van 2024 meer dan 100 modellen, waar het ooit begon met handjevol auto’s. Inmiddels zijn er ook modellen met een aanschafprijs die onder de 20.000 euro ligt.
“Wel is het zo dat Nederland sneller op de handrem trapt dan andere Europese landen voor een extra stimulans als aanschafsubsidies. België en Frankrijk zetten nog vol in op subsidies voor elektrificatie van hun wagenpark.”
Nederland was koploper in de wereld en daarmee een echt exporteur van kennis over deze transitie. Deze plek is inmiddels overgenomen door Noorwegen. Meer dan 85 procent van de nieuw aangeschafte auto’s is daar elektrisch.
Wel staat Nederland bovenaan de lijstjes van landen met een goede laadinfrastructuur. “We hebben het beste laadnetwerk voor elektrische auto’s ter wereld. Ook dat maakt dat de overstap naar elektrisch rijden aantrekkelijk blijft.“
7ts683