ACM wil dat consument sneller profiteert van dalende olieprijzen

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft een onderzoek gedaan naar de doorwerking van olieprijzen in benzineprijzen. Daaruit blijkt dat pomphouders olieprijsstijgingen sneller doorvoeren in de benzineprijs dan olieprijsdalingen.

Beeldend wordt dit ook wel rockets en feathers genoemd. De benzineprijs stijgt snel als reactie op een olieprijsstijging, maar daalt vervolgens langzaam bij een olieprijsdaling. Als een olieprijsdaling even snel als een olieprijsstijging wordt doorgegeven dan scheelt dat de consument 2,2 tot 4,8 cent per liter.

Er zijn een aantal mogelijke verklaringen voor het feit dat consumenten niet optimaal profiteren van olieprijsdalingen. Zo is het om verschillende redenen mogelijk dat consumenten minder actief zoeken bij olieprijsdalingen. Een andere verklaring is dat pomphouders elkaars prijzen in de gaten houden (stilzwijgende collusie).

Tot slot kan het aan de productieketen liggen: deze kan makkelijker omgaan met schaarste dan met overvloed.

Maatregelen die de transparantie voor consumenten bevorderen, kunnen dit marktprobleem deels verhelpen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *