In de bagagehal op Schiphol hebben medewerkers van Aviapartner de eerste nieuwe bagagerobot structureel in gebruik genomen. De robot neemt het fysiek zware deel van bagageafhandeling, het tillen van de koffers, over van de medewerker. Schiphol heeft 19 robots gekocht na positieve ervaringen van medewerkers tijdens een proef eerder dit jaar. Daarnaast heeft de luchthaven een belang van 10% genomen in het bedrijf dat de robots maakt, COBOT Lift, om een snelle uitrol en opschaling op Schiphol te waarborgen.
In het afgelopen half jaar zijn de bagagerobots in een hoog tempo speciaal voor Schiphol ontwikkeld. Omdat de medewerker en de robot samenwerken, verwacht de luchthaven dat de robot bij gebruik op grote schaal minstens 80% tot 90% van alle bagagestukken probleemloos kan tillen. Deze zomer werd er voor het eerst een proef gedaan, waarna de luchthaven besloot versneld robots te kopen. Nu is de eerste bagagerobot in gebruik genomen.
Volgende robots volgen snel
Het aantal robots wordt stapsgewijs uitgebreid. De volgende 5 robots komen komende maand naar de luchthaven om geïnstalleerd te worden. Daarmee zet Schiphol samen met de afhandelbedrijven stappen om de fysieke belasting voor bagagemedewerkers naar beneden te brengen, zoals ook wordt geëist door de Arbeidsinspectie.
CEO Ruud Sondag zei eerder: ‘Mensen moeten weer centraal staan op Schiphol en daarom is het belangrijk dat we de arbeidsomstandigheden van bagagemedewerkers verbeteren. Deze robots doen dat. Het zijn de beste die wereldwijd beschikbaar zijn en uit de tests die we hebben gedaan blijkt dat het collega’s in de bagagehallen echt ontlast. […] Het gebruik van de bagagerobot is onderdeel van ons werk om in april 2024 op elke werkplek een goede tilhulp te hebben.’
Erik de Goeij, Managing Director van Aviapartner Nederland, is trots op het project welke een onderdeel is van de diverse geplande verbeteringen: “De medewerkers van Aviapartner die direct met de robot gaan werken hebben hun training inmiddels afgerond en in de komende periode zullen ook onze andere medewerkers deze training volgen. De ingebruikname van de eerste COBOT is een belangrijke stap in het transitieproces van fysieke bagageafhandeling naar het beheren en bedienen van een robot. De afgelopen tijd hebben we veel ervaring kunnen opdoen door de COBOT te gebruiken bij de afhandeling van echte vluchten. Met deze kennis en de gedane aanpassingen hebben we grote stappen gezet in het ontlasten van medewerkers en het automatiseren van bagageafhandeling. Gelet op de positieve reacties van onze medewerkers zien wij de verdere uitrol van de COBOT met veel vertrouwen tegemoet.”
Tekst gaat verder onder de video
Belang in COBOT Lift
Om een snelle uitrol en verdere opschaling van bagagerobots op Schiphol te waarborgen, neemt Schiphol een belang van 10% in het Deense COBOT Lift. Samen met COBOT Lift werkt Schiphol aan verdere doorontwikkeling van de robot. Schiphol neemt plaats in de raad van bestuur van Cobot Lift. In de komende maanden wordt actief gewerkt aan een aantal nieuwe experimenten rondom bagage afhandeling. De samenwerking past in een breder programma waarin Schiphol intensief samenwerkt met afhandelaren, luchtvaartmaatschappijen, wetenschappers en technologiepartners aan het verbeteren van arbeidsomstandigheden voor medewerkers.
Ruud Sondag zegt daarover: ‘Samen met COBOT Lift kunnen we snel impact maken voor medewerkers. Wij kijken uit naar onze toekomstige samenwerking en hopen het aantal robots nog verder uit te breiden.’
CEO Henrik Elm Gullov van Cobot Lift vult aan: “We zijn enorm tevreden en trots dat we ons innovatiepartnerschap met Schiphol Group naar een hoger niveau kunnen tillen en Schiphol als aandeelhouder aan boord kunnen verwelkomen. Wij delen de gezamenlijke doelstelling om de arbeidsomstandigheden aanzienlijk te willen verbeteren. Deze investering stelt ons in staat om onze inspanningen om onze oplossingen op Schiphol uit te rollen te intensiveren en tegelijkertijd de oplossingen te ontwikkelen die nodig zijn om te kunnen helpen
Schiphol stelt alles in het werk om uiterlijk in april 2024 alle 385 werkplekken in de bagagehallen te voorzien van goed werkende tilhulpen die door iedereen volledig worden gebruikt. Op dit moment heeft ongeveer een helft van de werkplekken een tilhulp. In de bagagehallen op Schiphol zijn verschillende typen werkplekken, bijvoorbeeld afhankelijk of het om bagage van aankomende of vertrekkende reizigers gaat, maar ook of de vertrekkende bagage verwerkt wordt op een rechte band of ronde carrousel. Voor de werkplekken waar op dit moment nog geen tilhulp is, of waar een bestaande tilhulp niet voldoende is, zijn de producten uitgekozen en besteld. Zo heeft de luchthaven onder andere: 19 bagagerobots besteld, 30 transferbelts besteld en 120e-CLS tilhulpen besteld
Meer bestellingen volgen op korte termijn. Schiphol en de zes bagage afhandelaren – KLM, Aviapartner, dnata, Menzies, Swissport en Viggo – hebben de handen ineengeslagen om het werk in de bagagehallen lichter te maken. De partijen hebben een gezamenlijk plan van aanpak ingediend bij de Nederlandse Arbeidsinspectie. Het uitgangspunt is om zo snel mogelijk zoveel mogelijk de fysieke belasting van medewerkers te reduceren.