ING: ‘Goed dat er statiegeld op blik komt, ondanks enorme impact op sector’

selective focus photography of red coca cola can lot on box

Vanaf 1 april komt er na de grote en kleine plastic flessen nu ook statiegeld op blikjes. Op het blik wordt net als bij de kleine plastic flesjes 15 cent statiegeld geheven.

Een goede zaak want op dit moment worden nog veel blikjes gewoon op straat gegooid in plaats van in de afvalbak. Volgens Milieu Centraal kwamen er in Nederland in 2021 naar schatting 150 miljoen blikjes in het milieu terecht. Het introduceren van statiegeld zou dit met 70 tot 90 procent moeten reduceren.

Volgens Milieu Centraal is het zwerfafval in Nederland de afgelopen jaren met 10 procent toegenomen. De resultaten na de invoering van statiegeld op flesjes op 1 juli 2021 laten in ieder geval een positief effect zien. Na zes maanden constateerde Rijkswaterstaat al een sterke daling van het aantal flesjes in de natuur. Het werkt dus. Metingen van Rijkswaterstaat en Zwerfinator Dirk Groot tonen dat het aantal plastic flesjes in de natuur al na zes maanden na invoering gedaald was met 41 tot 70 procent.

Ik heb me er altijd al over verbaasd hoeveel blikjes je inderdaad in het milieu ziet,” zegt Dirk Mulder, Sector specialist Trade & Retail bij ING. “Hoe kan het toch dat mensen zo onachtzaam zijn en hun afval gewoon op de grond laten vallen. Ik kan daar niet bij. Zeker in een tijd wanneer we roepen dat duurzaamheid en het milieu zo belangrijk zijn.”

Dat de last bij de sector komt te liggen, lijkt in eerste instantie dan ook onterecht. Aan de andere kant draagt de branche zelf ook verantwoordelijkheid voor zijn eigen product waarop geld wordt verdiend.

Waarom heeft het dan toch zo lang geduurd? Als gezegd de impact voor de sector is enorm. “De recyclebare blikjes hebben een andere streepjescode en zijn te herkennen aan een statiegeldlogo. Dat vraagt dus een aanpassing in het productieproces,” is volgens Mulder de reden

De lege blikjes kunnen straks worden ingeleverd bij ongeveer 5.000 supermarkten en 22.000 andere innamepunten zoals tankstations, NS-stations en sportclubs. Voor de supermarkt geldt dat hiervoor dezelfde machines worden gebruikt waar ook de flessen ingeleverd worden. Die moeten daarvoor wel geschikt gemaakt worden. Ook de andere innamepunten zullen voorzien moeten worden van statiegeldmachines. Daarbij zullen de blikjes – pas na inname – worden samengeperst om het volume van transport te verminderen.

En dan natuurlijk nog de enorme administratie en IT-systemen die nodig zijn om dit allemaal vast te leggen en soepel te laten verlopen. Al deze inspanning is nodig omdat wij als consumenten te beroerd zijn om ons afval in de daarvoor bestemde afvalbakken te gooien. Toch iets om over na te denken,” besluit Mulder

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *